Hungchester: hírek magyar és angol nyelven

Hungchester: hírek magyar és angol nyelven

Szarvas István író újságíró elhangzott köszöntője 2025 MUOSZ Gimes terem

2025. december 13. - Hungchester

Szarvas István író újságíró elhangzott köszöntője 2025 MUOSZ Gimes terem

 

Tisztelt Hölgyeim és Uraim!

 

Kedves Kolléganők és Kollégák

 

 

 

 

 

Öröm számomra, hogy ma este itt, a MÚOSZ falai között, az újságírók „otthonában” mutathatom be a „Kérdeztem – válaszoltak VIII.” kötetet.

 

Amikor Esztergomban először „útjára bocsátottuk” ezt a könyvet, azt éreztem, hogy egy patinás, történelmi város ad neki úti áldást. Aztán a KSH-ban – ahol az adatok, számok világa az úr – mintha azt üzentük volna: ezek az interjúk nemcsak sorsokat, hanem egy korszak „statisztikáját” is őrzik, csak éppen emberi arcokkal. Most pedig, itt a MÚOSZ-ban, mintha a könyv hazaérkezne: a szakma elé, azok elé, akik pontosan tudják, milyen öröm és milyen kín is tud lenni egy-egy jó interjú.

 

Én eredetileg mérnökként kezdtem. Hídszerkezeteket terveztem. Aztán egy idő után rájöttem, hogy engem legalább ennyire érdekelnek az emberi hidak: mi köti össze az egyik embert a másikkal, a politikust a választóival, a tudóst a laikusokkal, a művészt a közönséggel. Az interjú számomra ilyen híd: kérdésekből, figyelemből, néha csendekből épül.

 

A mostani, nyolcadik kötetben 33 interjú szerepel. Miniszterelnökök, nagykövetek, sportolók, zenészek, tudósok, Nobel-díjasok, csillagász, mikrobiológus – és mindegyikük mögött egy-egy történet. Ezek az emberek különböző világból jönnek, más a szakmájuk, más a gondolkodásuk, de valami közös mégis van bennük: mindegyikükön keresztül korszakunkról is képet kapunk.

 

Magyar újságíróként mindig eszünkbe juthat Mikszáth Kálmán, aki maga is hírlapíróként dolgozott, és akinek a tudósításai, tárcái mögött mindig ott volt az ember. Sosem csak eseményt írt le, hanem sorsot is. Én is ezt próbáltam követni: ha egy miniszterelnökkel beszélgetek, ne csak a tisztséget lássam, hanem az embert; ha egy Nobel-díjassal ülök szemben, akkor se felejtsem el, hogy ő is volt gyerek, voltak kételyei, kudarcai, örömei.

 

Kosztolányi Dezső pedig – aki az „emberi arc” apró rezdüléseinek nagy mestere volt – megtanított bennünket arra, hogy minden sors egy külön univerzum. Az interjú számomra ennek a felismerésnek a gyakorlati folytatása: arra vagyok kíváncsi, mi az, ami egyedivé tesz valakit. Mitől pont olyan, amilyen? Milyen döntések, véletlenek, találkozások formálták őt? Ha jól tesszük a dolgunkat, akkor nem csak információt közvetítünk, hanem egy kicsit megmutatjuk azt is, hogy az adott ember belül hogyan működik.

 

Az elmúlt évtizedekben sokszor tapasztaltam: egy beszélgetés sikere nagyon ritkán a „trükkös kérdéseken” múlik. Sokkal inkább azon, mennyire érezzük egymást partnernek. Esztergomban is elmondtam, a KSH-ban is hangsúlyoztam: én nem „vallatóként” ülök le az interjúalannyal, hanem beszélgetőtársként. Természetesen vannak kemény kérdések is – de ezeket is lehet úgy feltenni, hogy közben megmarad a tisztelet. A nyolc kötet tapasztalata azt mutatja, hogy a legtöbb ember – ha érzi a korrekt szándékot – kész őszintén beszélni.

 

Ebben a könyvben mindenki nagyjából száz kérdésre válaszol. Ez első hallásra soknak tűnhet, de éppen ez ad lehetőséget arra, hogy több réteget is felmutassunk: a szakmai életút mellett a gyerekkort, a családi hátteret, a sikereket és a kudarcokat, a félelmeket és a reményeket. Ha úgy tetszik: egy kicsit „kosztolányisan” próbáljuk megrajzolni az arcélüket, apró mozdulatokból, emlékfoszlányokból, gesztusokból.

 

Ma, amikor olyan sokszor az azonnali reakció, a rövid poszt, a felszínes megszólalás a divat, talán nem haszontalan dolog emlékeztetni magunkat arra, amit Mikszáth és Kosztolányi is képviselt: az időt adó figyelem értékére. Az interjú – ha komolyan vesszük – időigényes műfaj. Felkészülni is idő, leülni is idő, átgondolni, szerkeszteni is idő. De hiszek benne, hogy ez az idő busásan megtérül: az olvasó olyan anyagot kap, amelyből nemcsak azt tudja meg, mit mond valaki, hanem azt is, milyen emberként mondja.

 

Szeretném megköszönni mindazoknak, akik a sorozat eddigi köteteit támogatták, olvasták, ajánlották. Köszönöm azoknak, akik ma eljöttek ide: kollégáknak, barátoknak, régi és új olvasóknak. Külön köszönet illeti a MÚOSZ-t, hogy helyet ad ennek a bemutatónak – számomra ez erkölcsi visszaigazolás is: a szakma részéről egyfajta bátorítás, hogy érdemes tovább csinálni.

 

És persze köszönöm az interjúalanyoknak is – azoknak, akik ebben a kötetben szerepelnek, és azoknak is, akik a korábbiakban. Nélkülük ez a könyv nem jöhetett volna létre. Sokszor érzem úgy, hogy én „csak” kérdezek; a valódi értéket ők hozzák az életükkel, a gondolataikkal, a bátorságukkal, hogy megnyíljanak.

 

Végül engedjenek meg egy személyes mondatot: amikor a „Kérdeztem – válaszoltak” sorozat első kötetét elindítottuk, nem gondoltam, hogy eljutunk a nyolcadikig. Ha valaki akkor azt mondja, hogy egyszer még a MÚOSZ-ban is erről beszélek majd, talán mosolyogva legyintek. Most pedig itt állok, és őszintén mondhatom: hálás vagyok ezért az úttért – és mindazokért, akikkel közben találkoztam.

 

Kívánom, hogy ez a kötet találjon jó, figyelmes olvasókra – és ha lehet, adjon egy kis kedvet ahhoz is, hogy mi magunk is többet kérdezzünk, jobban odafigyeljünk egymásra.

 

Köszönöm szépen a megtisztelő figyelme

 

 

 

Szarvas István: Kérdeztem – válaszoltak VIII.

Szarvas István: Kérdeztem – válaszoltak VIII.

Szarvas István legújabb kötete, a Kérdeztem – válaszoltak VIII. nem egyszerűen interjúgyűjtemény: inkább egy sokszínű, több évtizedes újságírói pálya sűrítménye, amelyben 33 különböző terület képviselői – miniszterelnökök, nagykövetek, tudósok, művészek, sportolók – rajzolódnak ki, mindegyikük nagyjából száz válaszon keresztül. A kötet egy olyan sorozat nyolcadik darabja, amely mára önálló „branddé” vált a magyar interjúirodalomban. MTAK Reposzitorium+1

A mérnökből lett kérdező profi formája

Szarvas István életútja – mérnökből lett újságíró – különös ízt ad ennek a könyvnek. Az interjúkban végig érződik a „adatfegyelem” és pontosság iránti érzékenység, amelyet saját bevallása szerint a statisztika és a mérnöki gondolkodás formált benne; nem véletlen, hogy a kötet bemutatója több rangos intézményben, köztük az MTA Könyvtárában és a KSH Könyvtárban is helyet kapott.zetapress.hu+1

Ez a háttér az interjúszövegekben úgy jelenik meg, hogy a kérdések nem csupán életrajzi állomásokat érintenek, hanem összefüggéseket keresnek: hogyan kapcsolódik egymáshoz politika és sport, diplomácia és kultúra, tudomány és mindennapi élet.

Szimpátia, de nem elfogultság

A szerző maga mondta el egy bemutatón, hogy interjúalanyait elsődlegesen szimpátia alapján választja – ha valaki nem szimpatikus, nem erőlteti az interjút. Ez első hallásra akár elfogultságot sugallhatna, a kötet azonban az ellenkezőjét bizonyítja: politikai és világnézeti értelemben tudatosan kiegyensúlyozott panorámát ad. A rendszerváltás utáni miniszterelnökök nagy része megjelenik a sorozatban, és bár Antall József már nem kerülhetett be, az ő hiánya is – özvegye visszaemlékezésén keresztül – önálló történetté válik. hungchester.blog.hu

A szimpátia itt inkább emberi közelséget jelent: a kérdésekből kiderül, hogy Szarvas nem „kihallgatja” alanyait, hanem partnerként beszélget velük. Ez az attitűd oldja a feszültséget akkor is, amikor kényesebb politikai vagy társadalmi témák kerülnek szóba.

A hobbi mint kulcslyuk az emberre

A kötet egyik legnagyobb erénye, hogy nem elégszik meg az interjúalanyok publikus szerepeivel. Szarvas következetesen rákérdez a hobbikra, a szenvedélyekre, mindarra, amit az emberek „szívesebben mondanak el”, mint a hivatalos életrajzi adatokat.hungchester.blog.hu

Ez a módszer két dolgot eredményez:

  • az olvasó hátrébb húzhatja a függönyt, és meglátja a miniszterelnök, a nagykövet vagy a professzor mögött az embert,

  • és közben oldódik a beszélgetés: a hobbi felől vissza lehet kanyarodni a „nagy” kérdésekhez – döntésekhez, felelősséghez, sikerekhez, kudarcokhoz – már egy sokkal személyesebb hangon.

Időrétegek: friss ügyek és „beérett” interjúk

A Kérdeztem – válaszoltak VIII. különlegessége, hogy nem egyetlen korszak pillanatfelvétele. Szarvas maga meséli: előfordult, hogy egy interjút 10–15 évig „pihentetett”, mire eljött az ideje, hogy egy kötetbe kerüljön.hungchester.blog.hu

Ez a szerkesztői elv két szinten működik:

  1. Időtávlatot ad: egymás mellé kerülhetnek a közelmúlt aktuális ügyei és régebbi, de ma új jelentést kapó vallomások.

  2. Az olvasó számára is reflektív élményt nyújt: látjuk, mennyit változott a közélet, a nyelv, a hangsúlyok – és mennyi maradt ugyanaz.

A szerző ugyanakkor nem „tematizált” kötetként hirdeti ezt a részt, inkább átfogó válogatásként, amely jövőbeli, tematikus összeállítások (például „sportvezetők válaszoltak”, „egyházfők válaszoltak”) előtanulmánya is lehet.hungchester.blog.hu

Empatikus, mégis fegyelmezett beszélgetőtárs

A kötet mögött egy következetes interjúfilozófia áll: az empátia, a manipulációmentesség és a bizalmi légkör megteremtése. A KSH-beli bemutató ajánlója találóan fogalmaz: Szarvas „alanyait empátiával tereli, manipulációmentesen irányítja, élményeiket bizalmi légkörben tárja fel, és a jelenségek összefüggéseit elemzi” – ez a mondat akár mottója is lehetne a könyvnek. zetapress.hu

Ez a stílus különösen a mai, sokszor polarizált közbeszédben érték: az interjúk nem kiabálnak, nem ítélkeznek, nem provokálnak öncélúan, mégis – vagy éppen ezért – nagyon sokat elárulnak a korról, amelyben megszülettek.

Helye a magyar interjúirodalomban

Nyolc kötet után kijelenthető, hogy a Kérdeztem – válaszoltak-sorozat mára egyfajta élő dokumentumtárává vált a rendszerváltás utáni Magyarország szellemi, politikai, tudományos és kulturális életének. A nyolcadik rész ennek a folyamatnak egyfajta összegzése és megkoronázása:

  • az életmű folytonosságát mutatja,

  • miközben új, friss szereplőket és témákat is bevon.

Az olvasó nem „botránykönyvet” kap, hanem időtálló beszélgetéseket, amelyekből nemcsak az interjúalanyokról, hanem a kérdezőről is sokat megtudunk: világnézetéről, kíváncsiságáról, türelméről.

Összegzés

A Kérdeztem – válaszoltak VIII.

  • egyszerre személyes és közéleti,

  • egyszerre adatokra érzékeny és emberközeli,

  • és olyan interjúkötetté áll össze, amelyet nemcsak újságíróknak vagy kommunikációs szakembereknek érdemes kézbe venni, hanem mindenkinek, akit érdekel, hogyan gondolkodnak a döntéshozók, tudósok, művészek – akkor, amikor van idő végigmondani egy választ, és van bátorság végigkérdezni egy történetet.

Ha egy mondatban kellene jellemezni:
ez a kötet csendes, mégis határozott érv amellett, hogy a jó interjú nem hatásvadászat, hanem bizalommal végzett, következetes szellemi munka.

 

 

Prima Primissima díjasok 2025-ben

Prima Primissima díjasok 2025-ben

 

 

 

 

 

A 2025-ös Prima Primissima Díj tíz kategóriagyőztese (rövid életrajzzal) – a díjakat 2025. december 5-én, a Müpában adták át.

 

Magyar irodalom: Visky András – erdélyi magyar író, drámaíró, akinek életművét személyes történelmi tapasztalatok (gyermekkori internálás) és a hatalom–hit–szabadság témái alakítják; ismert műve többek közt a Júlia és a Kitelepítés.

 

Magyar színház-, film- és táncművészet: Vári Éva – Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, pályáját Kaposváron kezdte, 1963-tól a Pécsi Nemzeti Színház meghatározó alakja; számos klasszikus és modern szerep fűződik nevéhez. Prima Primissima

 

·         Magyar zeneművészet: Záborszky Kálmán – Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas karmester, gordonkaművész; a Szent István Filharmonikusok igazgatója és művészeti vezetője, jelentős ifjúsági és családi zenei-ismeretterjesztő programok kezdeményezője. Prima Primissima

 

·         Magyar képző- és iparművészet: Gaál József – Munkácsy-díjas festő, grafikus és szobrász, a Magyar Képzőművészeti Egyetem docense; figuratív, expresszív műveit mitológiai, vallási és pszichológiai motívumok is inspirálják, alkotásai közgyűjteményekben is megtalálhatók. Prima Primissima

 

·         Magyar tudomány: Gósy Mária – Széchenyi-díjas nyelvész, fonetikus; a beszédkutatás és pszicholingvisztika nemzetközileg is elismert alakja, többek közt a gyermekek beszédfeldolgozását segítő diagnosztikai módszerek kidolgozója. Prima Primissima

 

·         Magyar oktatás és köznevelés: Pataki Klára – gyógypedagógus, logopédus; az autizmussal élők érdekképviseletének és a támogatott kommunikáció hazai gyakorlatának elkötelezett fejlesztője, közösségépítő munkája évtizedes. Prima Primissima

 

·         Magyar építészet: Kertész András Tibor – építészmérnök, egyetemi tanár; a funkcionalitást, esztétikát és fenntarthatóságot összekapcsoló szemlélet jellemzi, több jelentős középület és fejlesztés kötődik a nevéhez. Prima Primissima

 

·         Magyar ismeretterjesztés és média: Szám Katalin – újságíró, a Képmás magazin főszerkesztője, a Média a Családért Alapítvány alapítója; munkássága a felelős, közösség- és családcentrikus médiatartalmak erősítésére fókuszál. Prima Primissima

 

·         Magyar sport: Biros Péter – háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázó, világbajnok és Európa-bajnok; a 2000-es évek aranycsapatának meghatározó játékosa, később edzői és szövetségi szerepeket is vállalt. Prima Primissima

 

·         Magyar népművészet és közművelődés: Fábián Éva – népiének-tanár, énekes, mesemondó; évtizedek óta őrzi és tanítja a népzenei hagyományokat, táncház- és oktatói munkája is jelentős. Prima Primissima

 

2025 Közönségdíj: Cantemus kóruscsalád – a nyíregyházi, nemzetközileg is ismert kórusegyüttesek közössége, amelyet Szabó Dénes alapított; több karral működnek, és meghatározó szereplői a hazai kóruskultúrának

 

Honestly About Conducting Interviews (excerpt)

**Honestly About Conducting Interviews – 7** Author: István Szarvas 20 August 2018

Tags: interview

 

 Oriana Fallaci (1929–2016)

 There are never rigid rules or ready-made recipes for conducting an interview. In most cases it does not even depend on the person being interviewed, but on the interviewer.

Thus, it is the interviewer’s character, courage, imagination, the type of their intelligence and education – in one word, their personality – that plays the decisive role here.

Source: *L’Espresso*, Italian civil illustrated magazine – “How I Conduct an Interview”

 

 **Honestly About Conducting Interviews – 8** Author: István Szarvas 27 August 2018

 Tags: interview

 

 Umberto Eco (1932–2016)

(Image: Wikipedia)

 

*The malicious interview*

“One of the degenerate forms of the literary interview is the malicious interview: from the outset the reader knows that the interviewer is laying traps for the subject in order to bring hidden weaknesses to the surface, while at the same time flattering their vanity. Both the interviewer and the reader are enjoying themselves at the interviewee’s expense.”

 

 **Honestly About Conducting Interviews – 9**

 

 

Dr Ildikó Pelczné Gáll, PhD

(Image: Wikipedia)

Language as a system of relations can be modelled and described relatively well. If this modelling is done for each language, then it is a very simple matter to replace simultaneous interpreting. Clearly it will be a machine language; just think how primitive translation once was, and what good and great steps forward have since been taken.

The other field is journalism. There I am thinking of the fact that, with data-mining techniques, a great deal of information is accessible and can be gathered. The background to an interview can be prepared very easily, almost at the touch of a button, and the interviewer will only ask those questions that will obviously have added value compared to what has already been said, or will approach the subject from a different angle.

Artificial intelligence, robotisation and data-mining techniques will appear in this profession, and in my view this will happen in the near future.

 

**Honestly About Conducting Interviews – 9

 

Rudyard Kipling (1865–1936)

“Why am I not willing to give interviews? Simply because it is immoral! Because it is a sin, just as much a sin as an assault on my person. It deserves punishment just as much as physical violence! It is a cowardly, despicable business. A decent person does not ask for an interview, and above all does not give one!”

 

David A. Graham The Project

David A. Graham
The Project

 

What is the book about?

 

  • it explains what Project 2025 is, who created it, and what its political purpose is;¹
  • it goes through, point by point, how they want to transform
    • presidential power (a much stronger president),
    • public administration (replacing the “deep state” with loyal cadres),
    • social policy (family, women’s rights, LGBTQ issues, abortion),
    • immigration (strict measures, mass deportations),
    • economic and environmental policy (rolling back regulations, prioritising fossil fuels).

 

Graham, in journalistic style, with examples and explanations, “translates” the difficult, legally and technically worded plan for the general reader.

 


 

2. Who is David A. Graham?

 

  • an American journalist, a senior writer at The Atlantic magazine;
  • author of the Atlantic Daily newsletter;
  • he deals with politics, governance, and the rule of law;
  • he received the Toner Prize for Excellence in National Political Reporting in 2021 for his writings on the 2020 U.S. presidential election;
  • he lives in Durham (North Carolina).

 

The Project / A Projekt is his first major, standalone book on Project 2025.

 


 

3. Who is the translator?

 

The translator of the Hungarian edition is Pál Bokor, born in 1942, a Hungarian writer, journalist and film critic.

 

  • He is the editor-in-chief and director of Atlantic Press;
  • he has written extensively about Hollywood, film and American politics (A siker neve OscarSuccess Is Called Oscar, Barack Obama szupersztár, A siker helye Hollywood, etc.);
  • he is also an experienced literary translator (among others, he translated works by Doyle, Poe and Avi Shavit into Hungarian).

 

So he does not “only” translate the text, but also brings background knowledge of American politics and the media, and he himself is the head of the publishing house that brought out the book.

 

 

 

David A. Graham A projekt

David A. Graham

 

A projekt

 

Miről szól a könyv?

 

  • elmagyarázza, mi a Project 2025, ki készítette, és mi a politikai célja;1
  • pontról pontra végigveszi, hogyan akarják átalakítani
    • az elnöki hatalmat (sokkal erősebb elnök),
    • a közigazgatást (a „deep state” lecserélése lojális káderekre),
    • a társadalompolitikát (család, nők jogai, LMBTQ-kérdések, abortusz),
    • a bevándorlást (szigor, tömeges kiutasítások),
    • a gazdaság- és környezetpolitikát (szabályozások leépítése, fosszilis energia előtérben).

 

Graham újságírói stílusban, példákkal és magyarázatokkal „lefordítja” a nehéz, jogi-technikailag megfogalmazott tervet a laikus olvasónak.

 


 

2. Ki David A. Graham?

 

  • amerikai újságíró, a The Atlantic magazin vezető munkatársa;
  • az Atlantic Daily hírlevél szerzője;
  • politikával, kormányzással, jogállamisággal foglalkozik;
  • a 2020-as amerikai elnökválasztásról szóló írásaiért Toner-díjat (Toner Prize for Excellence in National Political Reporting) kapott 2021-ben; Durhamben (Észa

 

A The Project / A Projekt az első nagy, önálló könyve a Project 2025-ről.

 


 

3. Ki a fordító?

 

A magyar kiadás fordítója: Bokor Pál. 1942-ben született, magyar író, újságíró, filmesztéta;

 

  • az Atlantic Press Kiadó igazgató-főszerkesztője; sokat írt Hollywoodról, filmről, amerikai politikáról (A siker neve Oscar, Barack Obama szupersztár, A siker helye Hollywood stb.); tapasztalt műfordító is (többek között Doyle, Poe, Avi Shavit műveinek magyar fordítója). Tehát nem „csak” lefordítja a szöveget, hanem háttértudással rendelkezik az amerikai politikáról és médiáról, és maga is a kiadó vezetője, amelynél a kötet megjelent.

 


 

 

 

István Szarvas: Honestly About Conducting Interviews – summary

István Szarvas: Honestly About Conducting Interviews – summary

 

 

István Szarvas’s book is a special kind of “behind the scenes” volume: its main focus is not on the interviewees themselves, but on the interview as a genre – on the very act of asking and answering questions. The author condenses the experience of several hundred interviews – roughly four hundred in total – and brings together thoughts, opinions and lessons that all revolve around the essence of the interview. The quotations and reflections in the book are similar in that they speak about the same craft, yet each of them adds a unique extra element: a particular emphasis, an anecdote, or a different angle.

 

The book explores what makes a good interview: the importance of preparation, the role of genuine curiosity, empathy, the art of listening, and the ethical responsibility that arises when dealing with sensitive topics or vulnerable people. István Szarvas also writes frankly about mistakes and the process of learning; he does not idealise the journalist’s role, but presents the interviewer as a human, fallible, yet constantly developing professional.

 

A distinctive feature of the volume is its visual dimension: the textual reflections are complemented by paintings (by the artist Lívia Moritz) that attempt to express, in colours and forms, the moods and emotional layers behind the words. In this way, the book functions simultaneously as a professional guide, a personal confession, and a meditation on human encounters – one of whose most important forms is the interview itself.

 


 

 

 

Szarvas István: Őszintén az interjúkészítésről – összefoglaló

Szarvas István: Őszintén az interjúkészítésről – összefoglaló

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szarvas István kötete egy sajátos „kulisszák mögötti” könyv: nem az interjúalanyok állnak a középpontban, hanem maga az interjú mint műfaj, a kérdezés és a válaszadás folyamata. A szerző több száz – mintegy négyszáz – interjú tapasztalatát sűríti össze, és gyűjteménybe rendezi mindazokat a gondolatokat, véleményeket, tanulságokat, amelyek az interjú lényegéről szólnak. A kötetben megszólaló idézetek, reflexiók egyszerre hasonlóak – hiszen ugyanarról a mesterségről beszélnek – és mégis mindegyik hozzátesz valami egyedi pluszt: egy hangsúlyt, egy történetet, egy másfajta nézőpontot.

 

A könyv bemutatja, mitől lesz jó egy interjú: a felkészülés fontosságát, a valódi kíváncsiság szerepét, az empátiát, a hallgatni tudás művészetét, valamint az etikai felelősséget, amikor érzékeny témákról vagy sérülékeny helyzetben lévő emberekről esik szó. Szarvas István őszintén beszél a hibákról és a tanulási folyamatról is: nem idealizálja az újságíró szerepét, hanem emberi, esendő, mégis fejlődni akaró szakemberként mutatja be a kérdezőt.

 

A kötet különlegessége, hogy a szöveges gondolatokat gazdag vizuális világ egészíti ki: a szereplőkhöz és gondolatokhoz festmények társulnak (Moritz Lívia alkotásai), amelyek a szavak mögötti hangulatot, érzelmi rétegeket próbálják színekben és formákban megjeleníteni. Így a könyv egyszerre szakmai útmutató, személyes vallomás és elmélkedés az emberi találkozásról, amelynek egyik legfontosabb formája az interjú.

 


 

 

 

ÁTADTÁK 2025-BEN IS A FELNŐTTKORBA KERÜLT CSR HUNGARY DÍJAKAT

ÁTADTÁK 2025-BEN IS A FELNŐTTKORBA KERÜLT CSR
HUNGARY DÍJAKAT


2025-ben immár 18. alkalommal került sor a Magyar Üzleti Felelősség Díj, a CSR Hungary
Díj ünnepélyes átadójára 2025. november 21-én, a modern, elegáns Crowne Plaza
Budapestben.
Maga az esemény helyszíne is prioritásként kezeli a fenntarthatóságot.
A védjegyszerző nyertesek között található nagyvállalat és KKV, magyar és külföldi
érdekeltségű cég, budapesti és nem budapesti vállalat egyaránt.
Két Különdíj is átadásra került: a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) és az
Europa Design jóvoltából.
Takács Júlia, a CSR Hungary CEO & Alapítója kiemelte:
„Számunkra a siker mércéje az is, hogy immár 2 évtizede létezik maga a CSR Hungary
márka. A CSR Hungary Magyarországon is unicumnak számító vállalati fenntarthatóság és
felelősség márka. E terület úttörője.
Az elmúlt 2 évtized alatt egy olyan vállalati fenntarthatóság és felelősség portfóliót (többek
között: specifikus hírportál, CSR Hungary Klub, események és CSR Next vállalati
fenntarthatóság és felelősség képzési program, CSR Hungary Díj, CSR Mátrix Consulting)
építettünk fel, mely előre jelezte, a következő évek kihívásaira a szakmai lépéseket. Ilyen volt
pl. a CSP, a fenntarthatóság és felelősség teljesítménymérése, mely már 2006-ban nemzetközi
szinten létezett és használták.
A CSR Hungary Díj mindig is vezető szerepet játszott Magyarországon a vállalati
fenntarthatóság és felelősség rendszerének a népszerűsítésében is. Az évek elteltével egyre
népszerűbb a cégek/intézmények körében. Ezzel is hozzájárulva Magyarországon a vállalati
fenntarthatóság és felelősség elterjedését, alapelveinek beépítését a cég DNS-be. Nem veszítve
el azt az alapvető célt, hogy egy cég funkciója a profit szerzése, alaptevékenységének
zavartalan, sikeres működése. Nevezzük bármely mozaikszóval! Legyen az akár a CSR, akár a
fenntarthatóság, akár az ESG… A tartalmi alapelvek, a miértek azonosak. A hogyanban
különböznek az egyes cégek.”
A Magyar Üzleti Felelősség Díj, azaz a CSR Hungary Díj programja hatékony, elismert
platformmá vált a legjobb gyakorlatok megosztására, a benchmarkingra és az
egymástól való tanulásra.
Ez a program évente lehetőséget kínál a szervezeteknek, hogy bizalmat és tudatosságot
teremtsenek az érdekeltek körében. Felelős és fenntarthatósági irányításuk bemutatásával.
Ebben nem kis szerepe van a 2006-tól komplex szakmai háttérként szolgáló CSR Hungary
márkának. Ma már néhány éves előkészület után a megújult pályázati struktúra önkéntes
védjegyhasználati rendszerrel támogatja a Magyarországon működő vállalkozások hiteles
vállalati felelősség menedzsment rendszerét.

Kik a CSR Hungary Díj Bizottság tagjai?
 Takács Júlia,
a CSR Hungary, CEO&Alapító, a „CSR Hungary Díj” alapítója
 Bihall Tamás,
a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke
 dr. Bódi Viktória,
a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara főtitkára
 Dr. Doór Zoltán,
a Magyar Logisztikai Egyesület elnöke
 Kovács Dezső,
a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK ) alelnöke, a Zala Vármegyei
Kereskedelmi és Iparkamara (ZVKIK) elnöke
 Dr. Kőrösi Mária,
egyetemi docens, kommunikációs szakértő, a Széchenyi Társaság elnökségi tagja
 Németh László, Ipartestületek Országos Szövetségének az elnöke (IPOSZ/Társadalmi
vezetés)
 Dr. Rudas László,
a CSAVE elnöke, az Istenhegyi Magánklinika tulajdonosa
 Süle Katalin,
a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Általános agrárgazdasági ügyekért felelős országos
alelnöke
 Dr. Szent-Ivány Ágnes,
a Sándor Szegedi Szent-Ivány Komáromi Eversheds Ügyvédi Iroda vezetője és egyik
alapító partnere
 Dr. Sztranyák József, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Gazdasági
Szolgáltatások Tagozat elnöke, a VOSZ Közép-magyarországi Regionális Szervezet
irányító testületének elnökhelyettese

Kik nyertek 2025-ben CSR Hungary Díjat?
Legjobb ‘Nettó nulla’ megoldásért
 Audi Hungaria Zrt.
/ Szén-dioxid semlegesség az Audi Hungáriánál - Energiahatékonyság, zöld
energiaforrások és innovatív ötletek
 BorsodChem Zrt.
/ A fenntarthatósági szempontok érvényesítése a BorsodChem fejlesztései során
Legjobb környezeti felelősségvállalásért
 Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft.
/ LEADER Flow: új korszak a vasúti teherszállításban
 MBH Bank Nyrt.
/ Biodiverzitás Program

Legjobb belső CSR megoldásokért - A „CSR lelke”
 Clearservice Kft
/ „Indulj Saját Úton” program
 HARMAN Professional Kft.
/ Több mint munka – Közösség, egészség, egyensúly a Harman Professional Kft.-nél
 Silveria Kft.
/ CSR belülről építve - A Silveria értékalapú közösségformáló gyakorlata
Legjobb CSR Programért-Közös ügyek-közös felelősség
 Amber Way Kft. (A Smile Nyelviskola működtetője)
/ A Smile Nyelviskola CSR tevékenységei
 Audi Hungaria Zrt.
/ Önkéntes programok az Audi Hungáriánál
 All You Can Move Group (AYCM Group)
/ Egy közösség, egy út, egy cél. AYCM.
 Debrecen BSC Kerekasztal
/ Partnerségben a jövőért - Vállalati összefogás a fenntartható közösségért
 Gránit Pólus Csoport
/ DREAM BUILDING – „ÁLOMÉPÍTŐK”
 K & V Logistic Solutions
/ „35 év - 35 jótett”
 Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft.
/ Közös erővel a láthatatlan akadályok lebontásáért
 Mapei Kft. /
/ Építőipar népszerűsítése program
 MBH Bank Nyrt.
/ Az MBH Bank Művészeti Alapítványa: Hungarian Art & Business (HAB)
Legjobb AI a fenntarthatóságért
 Tantusz Invest Zrt.
/ Innovatív megoldásaink az AI és a környezettudatosság ötvözésével
Legjobb innováció a körforgásos gazdaságért /
 IKEA Lakberendezési Kft.
/ IKEA Bútorok Második Élete Szolgáltatás
Junior
 Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft.
/ Az egyenlő jövőért: együtt A Végtaghiányos Gyermekekért Alapítvánnyal
 Samsung Electronics Magyar Zrt.
/ A Megoldások a holnapért képzései
Legjobb CSR kiválóság
 Kovács Beatrix,
a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. Kommunikációs és CSR
vezetője
/ Értékközpontú, komplex CSR stratégia kialakítása a közlekedési szektorban

Kik kapták 2025-ben a 2 különdíjat?
BKIK Különdíj
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara különdíját a Knorr-Bremse Vasúti Jármű
Rendszerek Hungária Kft. kapta a társadalmi felelősségvállalás legjobb üzleti
integrációjáért.
A díj azon vállalkozás elismerése, amely huzamosabb ideje, stratégiai szemlélettel, szervezeti
szinten átfogóan építi be a társadalmi felelősségvállalást a mindennapi működésébe.
A Különdíjat dr. Bódi Viktória, a BKIK főtitkára adta át.
_________
Europa Design Well Done Különdíj
Az Europa Design Well Done különdíját Feuertag Ottó, az Europa Design alapító-
tulajdonosa, a Wellbeing Szövetség elnökségi tagja adta át a Silveria Kft-nek.
A különdíj célja annak vizsgálata és értékelése, hogy a pályázó cégek milyen
elköteleződéssel állnak a komplex , átfogó és vállalati szinten bevezetett és működtetett
Wellbeing stratégiai gondolkodáshoz. A 3 pilléren nyugvó mentális, fizikai-környezeti,
valamint szociális wellbeing jógyakorlatoknak lehetőség szerint egyenlő mértékűnek,
egymásra épülőnek lehetőség szerint minél jobban visszamérhetőbbnek kell lennie.
Az Idei pályázók közül a Silveria Kft. pályázata és az abban bemutatott jógyakorlatok sora
kimagasló volt az egyre erősödő mezőnyből.
Már a pályázati anyaga strukturáltsága , felépítése is külön említést érdemel, de talán a
legnagyobb értéke a családi vállalkozásnak, hogy kimagasló kultúrája van a visszamérésnek
és a kommunikációnak. A cég CSR tevékenységének egyik alappillére, hogy érzékenyítik,
edukálják a munkatársaikat ezen programokba. Ez a belső CSR tevékenység még jobban
összekovácsolja a vállalati piaci értékrendeket a dolgozói jóllét programokkal. Ez a koherens
egység és kiegyensúlyozottság hatalmas lendületet ad a már most is jól érzékelhető employer
branding értékeknek. Kiválóan kimutatják a fluktuáció csökkenésével, mint ahogy a
megtakarított karbon lábnyom is egy nyilvános és jól kommunikált adat. A Well minősítés és
wellbeing szemlélet startégián alapuló megoldásaira is számtalan programot vezettek be,
kezdve az edukációtól , a szűrőprogramokik, és a légkondicionált üzemcsarnoki területig,
hogy csak egy párat említsünk.
A Well Done díj mindig a struktúrált és fenntartható jóléti munkakörnyezeti programokat
keresi. Ennek alapja a jó terv és a visszamérés. A Silveria Kft. ezt tökéletesen teljesítette.

A Sigmund Freud múzeumban jártam Bécsben

A Sigmund Freud múzeumban jártam Bécsben

 

 

 

 

 

2025 november 10-én alkalmam volt ellátogatni Bécsben, a IX. kerületi Berggasse 19-be, a Sigmund Freud Múzeumba – abba a házba, ahol a pszichoanalízis megszületett. A kapu fölött a „19” szám, az üvegen egyszerű fehér betűkkel: Sigm. Freud Museum. Az ember tudja, hogy múzeumba készül, de valójában egy lakásba lép be, ahol egykor egy orvos, egy gondolkodó és egy család élt több mint négy évtizeden át.

 


 

Freud rövid életrajza – a Berggasse 19 háttere

 

Sigmund Freud 1856. május 6-án született a morvaországi Freibergben (ma Příbor, Csehország), zsidó kereskedőcsaládban. Gyermekkorában a család Bécsbe költözött, és ettől kezdve szinte egész életét az osztrák fővárosban töltötte. Orvosi diplomáját a Bécsi Egyetemen szerezte 1881-ben, ideggyógyászként kezdett dolgozni, majd fokozatosan fordult az idegi eredetű panaszok „beszélgetéses” kezelése felé. Freud 1886-ban itt, a Berggasse 19-ben nyitotta meg magánpraxist, és közel 47 éven át ebben a lakásban fogadta pácienseit, itt írta műveinek jelentős részét. A pszichoanalízis – az álomfejtés, a tudattalan működésének vizsgálata, az id–ego–szuperego hármas modellje – ebből a bécsi polgári lakásból indult világhódító útjára. 1938 tavaszán az Anschluss, Ausztria náci megszállása vetett véget ennek a korszaknak. Zsidó származása miatt Freudnak el kellett hagynia Bécset: június 4-én feleségével, Marthával és lányával, Annával az Orient expresszre szállt, majd rövid párizsi megálló után Londonba emigrált. Ott élt haláláig, 1939. szeptember 23-áig.

 


 

A ház, amelyből múzeum lett

 

A Freud család lakása és rendelője 1971-ben nyílt meg múzeumként, Anna Freud jelenlétében. Az intézmény azóta többször bővült, legutóbb 2020-ra esett át átfogó felújításon: a kiállítótér gyakorlatilag megduplázódott, és ma már a család összes privát lakószobája, valamint Sigmund és Anna Freud rendelői is látogathatók. A múzeum négy nagy tematikus egységbe rendezi anyagát: a pszichoanalízis kialakulásának története; a Freud család mindennapi élete; a ház históriája; valamint egy kortárs konceptuális művészeti válogatás, amely a pszichoanalitikus gondolkodás és a képzőművészet kapcsolatait villantja fel. Berggasse 19+1

 

Már az első szobában feltűnik, mennyire tudatosan bánnak az „üres” és a „megtöltött” terekkel. Egyes helyiségekben szinte semmi nincs – csak a padló, a falak, az ablak –, máshol vitrinekkel, képekkel, tárgyakkal sűrűn megrakott a tér. A múzeum ezzel is emlékeztet: nemcsak tárgyakat, hanem hiányokat is őriz; azt, amit a történelem, a háború, az emigráció elsodort.

 


 

Tárgyak egy gondolkodó életéből

 

A Berggasse 19 ma is őriz számos eredeti berendezési tárgyat: a váróterem bútoraiból, Freud kalapjából és sétapálcájából, valamint régészeti ihletésű antik gyűjteményének egy részéből is találunk itt darabokat. Ezek a mindennapi használatú, mégis „aurás” tárgyak közelebb hozzák az embert a név mögött: nemcsak a pszichoanalízis atyját látjuk, hanem a doktort, aki reggelente kalapját a fogasra akasztotta, páciensei előtt végigsétált a folyosón, és leült a saját, kissé szokatlan, magas támlájú székébe. Az egyik vitrinben egy apró ékszerdoboz látható: Freud ajándéka feleségének, Marthának – a fedelében személyes ajánlás. Mellette egy jellegzetes gránátköves képkeret, amelyben gyermekei fényképei sorakoznak; a Freud-gyerekek mosolya egészen másfajta „klinikumot” idéz, mint a betegségleírások és esetismertetések: a családot, amelyet a bécsi polgári élet keretei egyszerre tartottak meg és szorítottak. Ugyancsak figyelemre méltó a Totem és tabu brazil kiadásának példánya – egy vitrinben kifordítva mutatják a címlapot –, amely szemléletesen jelzi, milyen gyorsan és milyen messzire jutott el Freud gondolatvilága Európán túlra is.

 


 

A kanapé, amely nincs – és mégis mindenhol ott van

 

Freud legendás díványa – amelyen páciensei feküdtek, miközben ő mögöttük ült, és jegyzetelt – nem Bécsben, hanem Londonban, a Freud Museumban látható, hiszen a család magával vitte az emigrációba. A bécsi múzeum ezért különleges megoldást választott: egy kiterjesztett valóság (AR) installáció segítségével „hozza vissza” a kanapét a Berggasse 19-be. Okostelefonunk kijelzőjén, a kamera képére vetítve jelenik meg a kis, keleti szőnyegekkel borított dívány – ott, ahol egykor ténylegesen állt. A kiállítás több pontján találkozunk Edmund Engelman 1938-as fotóival, amelyek a lakást és a rendelőt utoljára rögzítették, közvetlenül Freud emigrációja előtt. Az egyik ikonikus felvételen a kanapé köré zsúfolt antik szobrocskák, a falakon függő képek, a jellegzetes bécsi cserépkályha és a telezsúfolt könyvszekrény együtt idéznek meg egy olyan szellemi műhelyt, ahol a múlt emlékei és a jelen kérdései egyetlen szobában találkoztak.

 


 

Levelek – gondolatok papíron

 

A Freud-életmű fontos pillérei a levelek: barátokhoz, kollégákhoz, tanítványokhoz írt hosszú, elemző írások, amelyekben sokszor először fogalmazta meg későbbi elméleteinek magvait. A múzeum állandó kiállításában eredeti kéziratok és levelek, illetve fakszimilék mutatják meg ezt az „íróasztalfelé” forduló Freudot

 

Az egyik tárló a Wilhelm Fliesshez intézett levelezés világát idézi meg. Fliess, a berlini orvos hosszú éveken át volt Freud legfontosabb bizalmasa; neki írta meg önanalízisének tapasztalatait, és az álmok értelmezésének első felvetéseit is. Az 1890-es évek végéről származó egyik levélben – amely a Berggasse 19 címet viseli fejlécként – arról elmélkedik, mit érdemes leírni egy levélben: nem azt, amit a címzett már úgyis tud, hanem azt, ami új – mintha előre igazolná saját törekvését, hogy minden pszichés történés mögött új jelentést keressen. Egy másik dokumentumcsoport Freud 1938-as emigrációjának irataira emlékeztet. A múzeum és a kapcsolódó kutatások nyomán ma már pontosan tudjuk, milyen levelezés és háttérmunka előzte meg azt, hogy Freud családja elhagyhatta Bécset; a „Der Fall Freud. Dokumente des Unrechts” című anyag – kiállítási és publikációs formában is – a jogfosztás és a menekülés adminisztratív hátterét is láthatóvá teszi, a pszichoanalízis szimbolikus nyelve mellé odatéve a bürokrácia rideg szókészletét.

 


 

Fényképek – arcok a fogalmak mögött

 

A Freud Múzeum bécsi gyűjteménye mintegy kétezer képi dokumentumot – elsősorban fényképeket – őriz: Freudról és családjáról készült portrékat, Anna Freud fotóit, valamint a pszichoanalitikus kongresszusokon készült felvételeket. Ezek egy része az állandó kiállítás részeként, mások digitális formában hozzáférhetők; így áll össze az a vizuális archívum, amely a tudománytörténeti fogalmak mögött élő arcokat mutat. Különösen megható egy gránátköves képkeret, benne Freud gyermekeinek fényképeivel: mintha egyszerre látnánk a családi büszkeséget és a tudattalanról később írott sorok mögötti személyes tapasztalatot. Ugyanebben a térben találkozhatunk a család bécsi kertjében készült csoportképek reprodukcióival is – ezek a hétköznapi pillanatok erős ellenpontot alkotnak a komoly, sötét öltönyös, szakállas portrékkal.

 


 

Mit visz magával a látogató?

 

Amikor 2025. november 10-én kiléptem a Berggasse 19 ajtaján, azon gondolkodtam, mit jelent ma, a 21. század második negyedében Freud házában járni. A bécsi Sigmund Freud Múzeum nem csupán emlékhely; a friss felújítás, a kortárs művészeti installációk és a gazdag dokumentumanyag egyaránt arra ösztönöznek, hogy a saját „belső szobáinkban” is körülnézzünk. Újságíróként – interjúk hosszú sorával a hátam mögött – különösen erős élmény volt látni, hogyan alakult ki egy olyan beszélgetésforma, amely már nem az újság hasábjain, hanem egy rendelőben, a dívány és a karosszék között zajlott, és amelynek célja nem a nyilvánosság tájékoztatása, hanem az egyén önismerete. Freud lakása arra emlékeztet: a kérdezés művészete nemcsak a sajtóban, hanem az emberi lélekben is forradalmat tud indítani.

 

Egy biztos: aki belép a Berggasse 19-be, nem csupán egy híres tudós „szobáját” látogatja meg, hanem egy gondolkodási mód szülőhelyét. És talán kilépéskor maga is kicsit másként teszi fel a kérdéseit – önmagának és másoknak egyaránt.

 

 

 

süti beállítások módosítása