Hungchester: hírek magyar és angol nyelven

Hungchester: hírek magyar és angol nyelven

Markovich Béla. Szinte csak változásokat hoztam a cégbe

2024. július 16. - Hungchester

Markovich Béla. Szinte csak változásokat hoztam a cégbe

 

 

Markovich Bélával a Mapei KFT. ügyvezetőjével egy meleg nyári napon 2024 június 17-én Budaörsön irodájában beszélgettünk

                                      Markovich Béla

Sz. I.. Mikor és hogyan csatlakozott a Mapei Kft-hez, és mi inspirálta, hogy az építőiparban dolgozzon?

M.B  Már az iskolában is a matematika és a fizika érdekelt a legjobban és ezért nem volt kérdéses, hogy a gimnázium után irány a Műszaki Egyetem. De nemcsak ez volt az oka annak, hogy az építőipart választottam. Mindig is vonzottak az épületek, azok szépsége és eleganciája és szerettem volna valami maradandót alkotni. Az építőiparban láttam meg ennek lehetőségét. Azért még egy dolog vonzott az építőiparhoz, jobban mondva a Műszaki Egyetemre. Nem szerettem magolni dolgokat és a matematika és a fizika tűnt a legkevésbé magolós tárgyaknak. A Mapei-hez 1991.09.01-én jöttem és mint értékesítő kezdtem. Valójában egy véletlen folytán kerültem a céghez. A volt feleségem egy gyógyszertárban dolgozott. Az egyik ottani kolleganőjének a férje kezdett el foglalkozni a Mapei termékekkel és ő alapította meg a Mapei Kft-t 1991-ben az osztrák Mapei-vel közösen. Ő szólt nekem 1991 nyarán, hogy megvan a cég és jöjjek ide dolgozni, mint értékesítő. A válaszom az volt: Feri, én mérnök vagyok, nem értékesítő. Azt sem tudom, hogyan kell értékesíteni és a termékeket se ismerem. Azt mondta: A termékeket megtanulod. Az értékesítéshez pedig csak beszélni kell.” Beszélni már akkor is tudtam, de azért volt még két dolog, ami nagyon nagy mértékben befolyásolt, hogy a Mapei-t válasszam. Az egyik Ferinek az a hatalmas meggyőződése, hogy a termékek jók, hogy a Mapei a legjobbat adja a piacnak. A másik talán még fontosabb volt: dupla annyi pénzt ajánlott, mint amit addig kerestem. Nem szégyellem bevallani, hogy a pénz nagy szerepet játszott a döntésemben. Nem azért jöttem a céghez elsősorban, hogy na ezzel megváltom a világot. az csak később jött. Amikor beléptem a céghez szeptemberben, azonnal megtanultam fejből az összes termékünket. Értékesítési képzést nem kaptam, akkor még ez nem volt divat a cégnél. Viszont 1992 januárban Ausztriában részt vettem egy 4 napos gyakorlati képzésen. Valójában ez volt az a négy nap, ami meggyőzött arról, hogy nagyon jó helyen vagyok, hogy itt van lehetőségem segíteni az embereknek. Ebben óriási szerepe volt Albert Kochnak, az osztrák Mapei fő alkalmazástechnikusának, akinek a lelkesedése és elkötelezettsége a Mapei termékei és a cég iránt lenyűgözött. Valójában visszagondolva Albert hatalmas lelkesedésének köszönhetem, hogy ma itt vagyok.


Sz.I. Milyen kihívásokkal szembesült a Mapei Kft vezetőjeként, és hogyan küzdött meg ezekkel?

M.B.1993-ban kaptam meg a lehetőséget, hogy vegyem át a cég vezetését. Azt gondoltam, hogy céget vezetni nagyon egyszerű. Valójában az is, ha tudod, hogyan kell csinálni. Na, én akkor még nem tudtam. Azt gondoltam, hogy csak ki kell adni az utasításokat, behajtani az eredményt és kész. Aztán ráébredtem, hogy ez nem teljesen így van. Amikor a céget átvettem, száguldottunk. Évről évre növeltük a bevétel 50-100 %-kal és én, mint vezető egyre rosszabbul lettem. Mindez annak ellenére történt, hogy a cég jól ment. A legnagyobb nehézségem az volt, hogy nekem az volt, hogy nem tudtam, mi az, amit én csinálok, amivel a cég haladását, fejlődését okozom. soha nem szeretettem azt, ha nem tudom mi mitől működik. Hát, most nem tudtam. Nem tudtam, hogy én, mint a cég vezetője mivel okozom azt, hogy a cég jól megy. A cég egyre jobban ment és én egyre rosszabbul lettem. Már ott tartottam, hogy amikor reggelente mentem be a céghez, ahogy közeledtem úgy egyre jobban lassítottam, mert tudtam, hogy amint beérek, azonnal jön a kegyetlen gyomorgörcs. Végül 1996 őszén gyomorfekély gyanúval kórházba kerültem. Szerencsére megúsztam, nem volt még fekélyem. A kórházból kikerülve meg kellett hoznom egy döntést, mert így ez nem mehet tovább. Vagy feladom a céget és elmegyek, vagy elkezdem tanulni, hogy mit jelent céget vezetni. Megtanulok céget vezetni. Mivel az életemben addig sem adtam fel soha semmit, valamint tudtam, hogy nekem itt van a helyem, ezért úgy döntöttem, hogy elkezdek tanulni. Rengeteg könyvet olvastam, tréningekkel jártam, konzultációkat vettem. A tanultakat elkezdtem alkalmazni és szép lassan megtanultam céget vezetni. A betegségem elmúlt, a gyomor görcseim megszűntek. Ez volt a legnagyobb kihívás számomra a vezetésben. Azóta is mindenkit arra buzdítok, hogyha bármibe belekezdek, először tanulja meg jól azt a valamit, ha sikeres akar lenni benne.


Sz.I.  Milyen változásokat hozott a cég működésében, és milyen hatással voltak ezek a Mapei Kft sikerére?

M.B.Mondhatom azt, hogy szinte csak változásokat hoztam a cégbe. Legfontosabb változás a következő volt: bevezettem egy olyan vállalatirányítási rendszert, menedzsment technológiát, amely biztosította, hogy a folyamataink gördülékenyek legyenek, hogy mindenki pontosan tudja mi a dolga, illetve mi az a végeredmény, amit el kell érnie, amit elő kell állítania. Rengeteg képzést szerveztem a munkatársaknak, illetve továbbra is képeztem magamat. Amikor még csak tizenhárman voltunk a cégben, már akkor kineveztem egy HR vezetőt, mert tudtam, hogy enélkül sokkal gyengébb lesz a cég. Ekkor vezettem be a cégbe egy nagyon fontos vezetési alapelvet: a cégben legfontosabb érték az ember. Azóta is ezen alapelvnek megfelelően vezeti a céget. 2000-ben meg építettük Sóskúton az első üzemünket, valamint Budaörsön kialakítottuk az új székházat. 2007-ben úgy döntöttem, hogy úgynevezett egy megyés értékesítést hozott létre és ezért 2008-ban, amikor minden cég elküldtek embereket a válság miatt, én felvettem hét értékesítőt. Ki képeztük őket és amikor a válság véget ért, illetve lassult nekünk már ott voltak a kész emberek. Amikor 2007-ben elindult a Facebook ezt azonnal létrehoztuk a profilunkat és elkezdtük követőket gyűjteni. Fél év alatt több mint 20 000 követőt sikerült összegyűjteni. Egy évre rá elindítottuk az e-mail-es marketing kommunikációt. Rájöttem arra, hogy egy nagy vállalatnál most nagyon nagy sikerrel alkalmazható a kis vállalati marketing. 2009-ben elkészítettük az első „csalinkat”. Egy e-bookot, melynek címe: Már szakemberre bízom. Azóta minimum 40 e-bookot készítettünk, de ennek az elsőnek még mindig nagy sikere van. Ezzel az első e-bookkal több mint 70 000 jelöltet gyűjtöttünk össze. 2011-ben, amikor még a válság tombolt az országban, létrehoztam a MÉBKER (Magyar Építőanyag és Burkolatkereskedők) hálózatot azzal a céllal, hogy olyan kampányokkal segítsék a kereskedőket, amelyek hatására a csökkenő vásárlók száma növekvőbe megy át. Ekkor indítottam útjára a Mapei Értékesítési Akadémiát, látva, hogy a kereskedőink eladói, értékesítői nincsenek éppen a csúcson, ami az értékesítést illeti. Ez az Akadémia nem a mi termékeink eladásáról, hanem az általános építő anyag értékesítésről szólt és ez adott, az nagy segítséget ma is a kereskedővel, partnereink értékesítőinek. Talán az egyik legfontosabb változás volt, amikor 2016-ban megalapítottuk a Magyar Építőipari Szakemberek Közössége-t (MASZK). Ennek a közösségnek három célt tűztünk ki:Segítse a közösség tagjait a közös beszerzésekkel olcsóbban hozzájutni minden olyan dologhoz, ami a munkához, illetve ami az élethez szükséges. Speciális képzésekkel-nemcsak szakmai, hanem cég vezetési, cég szervezési, személyzet kezelési, értékesítést segíteni a közösség tagjait abban, hogy a cégeiket jobban tudják működtetni, hogy szakmailag sokkal képzettebbek legyenek. A közösség tagjainak bemutatásával, alkotásai népszerűsítésével elérni, hogy az építőipari szakma sokkal népszerűbb legyen azon gyermekek körében, akik pályaválasztás előtt állnak. Segíteni nekik dönteni, hogy valamelyik építőipari szakmát válasszák élethivatásukul.
Sz.I. Hogyan látja a Mapei Kft jövőjét a gyorsan változó építőipari piacon? (változik-e a stratégia, új stratégia lesz-e, akár személyes jövőkép) 

M.B. A piac, az építőipar folyamatosan változik, de egy valami állandó. És ez a Mapei Kft stratégiája, amely a küldetésünkön alapul: a fenntartható fejlődés szenvedő tartásával, tartós és környezetbarát termékeinkkel, valamint elsőre végleges építési megoldásainkat segítünk az embereknek az építési álmaik megvalósításában. És erre mindenkor készen áll. Ez a küldetés soha nem változik, bárhogy is alakul a piac. Cégünk stratégiája egy szóban megfogalmazható: segíteni az embereknek. Ez segítség nemcsak abban merül ki, hogy nagyon magas minőségű termékeket, termék rendszereket és építési megoldásokat juttatunk el a piacra. Ennél sokkal többet adunk. Tesszük ezt úgy, hogy mindazt az elmúlt 30 év alatt felhalmozott tudást átadjuk az embereknek. Legyen szó értékesítésről, legyen szó cég vezetéséről, a munkatársak kezeléséről, szervezésről… Az építőipari változásoknak pedig elébe megyünk. Folyamatosan figyeljük piacot és ezen információk alapján fejlesztik a termékeket, fejlesztjük a céget. A cégünk szerkezete nem statikus, hanem dinamikus. Nem követi a piaci folyamatokat, hanem megelőzi azokat. Mi igyekszünk változásokat a piacon diktálni, de természetesen az ön változásokat, amelyekre nincs hatásunk, azonnal lereagáljuk.

Sz.I. Milyen stratégiákat alkalmaz a cég a fenntarthatóság és az ökológiai lábnyom csökkentése érdekében?

 M.B.A Mapei csoport elkötelezettsége a Fenntarthatóság mellett nem most kezdődött, amióta ez nagy divat lett. Már több mint 25 éve folyamatosan dolgozik azon, hogy a lehető legkisebb karbon lábnyomot hagyja maga mögött. A Mapei Kft, mint a csoport része szintén ezt teszi. A legfontosabb dolog, hogy olyan termékeket fejlesztünk és gyártunk, olyan építési megoldásokat kínálunk, amelyek elsőre végleges megoldást nyújtanak a megrendelőknek. Így elegendő csak egyszer megépíteni valamit és nem kell többé hozzányúlni. Ez nagy mértékben csökkenti a gyártáshoz felhasznált energiákat. Sóskúton és Budaörsön is mindent világító egységet led izzókra cseréltünk. Sóskúton létrehoztunk az egyik raktárunk tetején egy napelem parkot, amely teljesítménye 0,5 MW. A gyártáshoz, valamint a telepen működése szükséges villamos energia majd 90 százalékát ezzel a Napelem parkkal meg termeljük. A munkatársainkat arra tanítjuk, hogy a hulladékot szelektíven gyűjtsék (ez a cégben is így történik), valamint figyeljenek oda, hogy a lehető legkevesebb pazarlással éljenek. A termékeink nagy részét „Zérósítottuk” a karbon lábnyomot illetően. Mindezt tettük úgy, hogy a termékek gyártása, szállítása, teljes életciklusa alatt termelődött szén-dioxidot őserdők telepítésével váltjuk ki. Minden fejlesztésnél az alternatív Energiák felhasználása a fő energiaforrás.

 
Sz.I.  Milyen új termékek vagy technológiák fejlesztésén dolgozik a Mapei Kft, amelyek izgatják Önt?

 M.B A Mapei Kft. rengetek fejlesztésen, innovatív megoldáson dolgozik, melyek közül egyet kiemelnék. Az építőipar a Föld CO2 kibocsátásának kb. 36%-ért felel és ezen belül a cementgyártás felelős a teljes emberi CO2 kibocsátás 7-8%-ért.A Mapei kidolgozott egy rendszert, ami a betongyártás során keletkezett Co2 mennyiséget jelentősen csökkenti. Segítségével elérhető, hogy 2030-ra akár 55%-kal csökkentsük a CO2-kibocsátást és 2050-re elérjük a szén-dioxid-semlegességet.Emellett új vakolatgyártó gépsort tervezünk üzembe állítani Sóskúton, így a színezendő alapanyagot nem kell Lengyelországból és Olaszországból beszerezni. A partnereink ellátása sokkal gyorsabbá és rugalmassá válik, valamint az öko-lábnyoma ezeknek a termékeknek sokkal kisebb lesz a behozatallal járó közúti szállítások megszűnése miatt.

 Sz.I.Hogyan kezeli a Mapei Kft a nemzetközi versenyt és a globális piaci trendeket?

M.B. Ezeket úgy kezeljük, hogy közben mindig szem előtt tartjuk a küldetésünket. A gyártásban igyekszünk mindig a legjobb minőségű Alapanyagokat beszerezni és felhasználni és természetesen a legjobb áron. A minőségből, a termékek és az építési megoldások minőségéből nem engedünk. Ha nemzetközi verseny már eddig is itt volt, hiszen Magyarországon több mint 40 olyan konkurensünk van, nemzetközi cég tulajdonában állnak. A marketing és az értékesítés csapatunk folyamatosan figyeli a piaci trendeket és a fejlesztésnek, illetve a vezetésnek folyamatosan adják az információkat. Hogy egy konkrét példát is írjak. Az orosz ukrán háború miatt az emberek elbizonytalanodtak és félelemben élnek. Annak érdekében, hogy megőrizzük a munkatársaink lelkesedését, folyamatosan képezzük őket, fejlesztik őket és törődjünk azzal, hogy ők jól érezzék magukat a cégben. Így részben sikerült kizárni a külső negatív folyamatokat.

Sz.I. Milyen tanácsot adna azoknak, akik a Mapei Kft-hez hasonló vállalatot szeretnének vezetni?

M.B.A legfontosabb tanácsom, hogy folyamatosan képezzük magunkat a vezetés művészetéből. A másik nagyon fontos nézőpont, amit vegyenek föl: a cégben a legfontosabb érték az ember. Ennek megfelelően kell kialakítaniuk a cég vezetési technológiáját, az ő saját vezetői működésüket. És hogy adjak egy nagyon konkrét tanácsot is: soha ne felejtsék el, hogy észrevegyék a jó teljesítményeket és azokat szóban, írásban, esetleg jutalmakkal elismerjék. Az ő munkatársaik is sok esetben nem vágynak másra, mint egy jó szóra. Természetesen emellett szervezzék meg a cégüket, hogy a folyamatok gördülékenyek legyenek. És még egy fontos tanács: minden egyes munkatárs számára pontosan írják le, hogy a feladataikat hogyan kell elvégeznie, minek kell lennie a végeredménynek, amit el kell érjenek az által hogy dolgozni. Még egy apróság: fogalmazzanak meg a cégünk számára egy olyan nemes célt, küldetést, amely mögé be tudják állítani a munkatársakat, és a piac résztvevőit. És ezt a nemes célt, küldetést minden csatornán rengeteg alkalommal kommunikálják.

Sz.I. Milyen szerepet tölt be a Mapei Kft a helyi közösségben, és milyen társadalmi felelősségvállalási programokat támogat?

M.B.A Mapei Kft. jelentős szerepet játszik a helyi közösségben különféle társadalmi felelősségvállalási programokon keresztül. Karácsonykor munkatársaink körében ételgyűjtést szerveztünk a budaörsi és sóskúti rászoruló nagycsaládok részére, hogy támogassuk a nehéz helyzetben lévő családokat. A Magyar Vöröskereszt Pest Vármegyei Szervezetének budaörsi, védett státuszú irodája évek óta küzdött a vizesedő falak és a dohos szagok okozta nehézségekkel, amelyek nemcsak a mindennapi munkavégzést nehezítették meg, hanem súlyosan veszélyeztették az ott dolgozók és látogatók egészségét is. Mapei Kft. szakértői csapata modern technológiákat javasolt és kiváló minőségű anyagokat biztosított adományként a problémák kezelésére, biztosítva ezzel a biztonságos és egészséges munkakörnyezetet. Számunkra kiemelten fontos, hogy olyan alapvető problémákat oldjunk meg, amelyek hosszú távon segítik a közösséget. Számunkra mindig is kiemelten fontos volt a segítségnyújtás, és különösen megtisztelő számunkra, hogy elnyertük az Év Támogatója díjat a Magyar Vöröskereszttől, amely elismerés tükrözi munkánkat és azokat az értékeket, amelyekben hiszünk.

Sporteseményeink támogatásával is hozzájárulunk a közösséghez, például az idei Tour de Zalakaroson az Érintettek Egyesületét támogattuk. Nyári csapatépítőnk során óvodáknak építettünk kerti faházat és magaságyásokat, hogy a gyerekeknek egy kellemes és vidám játszóhelyet biztosítsunk. Ezen felül támogatjuk a szakképzést termékekkel és képzésekkel, hogy a jövő építőipari szakembereit már most képezzük. Amikor egy közintézmény vagy szervezet terméktámogatásért fordul hozzánk, igyekszünk lehetőségeinkhez mérten a legtöbbet segíteni nekik. Nagyon fontos számunkra a segítségnyújtás és ott segítünk, ahol csak tudunk, mert a társadalmi felelősségvállalási programok révén nemcsak a közösség fejlődéséhez járulunk hozzá, hanem erSz.I.sítjük a vállalat és a közösség közötti kapcsolatot is.

SzI.  Miként látja a digitalizáció és az automatizáció hatását az építőiparra és a Mapei Kft-re? Most nagyon trendi a mesterséges intelligencia. Ez a Mapei életében jelen van? Ha igen, akkor milyen területeken, hogyan alkalmazzák?

M.B.A digitalizációnak és az automatizátciónak nagyon fontos szerepe van már most, és lesz is a jövőben az építőiparban és számunkra is. Mi törekszünk a papírmentes működésre és mindent elkövetünk, hogy a lehető legkevesebb papírt használjuk. Továbbá folyamatosan dolgozunk azon, hogy a mesterséges intelligencia át a cég minden területén bevezessük. A mesterséges intelligencia bevezetésével a célunk nem a munkatársaktól való megszabadulás. A célunk kettős: a mechanikus, automatikusan ismétlődő feladatokat végez a gép és a munkatársak tudjanak kreatívan gondolkodni és működni. Növelni a hatékonyságot és minél inkább kizárni a hibázás lehetőségét. Van még egy harmadik: a folyamatokat, a feladatokat minél gyorsabban elvégezni. Ezen három dologban nagyon-nagyon sokat tud segíteni a mesterséges intelligencia. Mindez igaz az építőiparra is. A digitalizációval és az automatizációval sok olyan hibát ki lehet zárni, meglehet előzni, amelyet emberek követnek el. Egy dolgot nem szabad elfelejteni: semmiféle digitalizáció, illetve semmiféle automatizáció nem fogja helyettesíteni az emberi gondolkodást, az emberi kreativitást.

Szarvas István

A bejegyzés trackback címe:

https://hungchester.blog.hu/api/trackback/id/tr5718447789

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása