Hungchester: hírek magyar és angol nyelven

Hungchester: hírek magyar és angol nyelven

Ragály Elemér: A Titanic keresztmetszetét adja ami jó történik a filmművészetben

2024. július 18. - Hungchester

Ragály Elemér: A Titanic keresztmetszetét adja ami jó történik a filmművészetben

Ragály Elemérrel az Emmy és Kossuth díjas operatőr, filmrendezővel 2015 április 15-én az Uránia Filmszínházban beszélgettünk heten jelentkeztünk interjúra 15 percet biztosítottak számomra

 

Ragály Elemér(J) és aszerző

 

Szarvas István. Az első kérdésem, a grúz Kukoricasziget filmmel kapcsolatos, a következő Miben különbözött a grúz helyszín  a többi filmed helyszínétől, és te hogy látod a grúz filmes világnak a helyzetét?

Ragály Elemér- A grúz helyszín attól különbözött, hogy Grúziában van, és nem a Sziklás-hegységben, tehát nagyon ahhoz az országhoz tartozó helyet választottak ehhez a filmhez. A  grúz filmes világba én  nem látok bele, mert szerencsére egy konkrét feladatot kellett elvégeznem. Nem kellett végignéznem azt a harcot, ami arról szólt, hogy egy grúz rendező hogyan tud pénzt szerezni a filmjéhez. Én akkor kapcsolódtam be, amikor már megvoltak a feltételek ahhoz, hogy a filmet el lehessen kezdeni készíteni.

Sz.I-  Ragyogó példája annak ez hogy kevés szereplővel is lehet jó filmet csinálni. Minimális volt ezen a filmen. a szereplők száma. Ha jól számoltam, kilenc volt, tehát nem csak azon múlik egy film, hogy sok pénz legyen, hanem azon is múlik, hogy milyen a rendezés, milyen az operatőr.

Ragály Elemér- Igen, hát engem is az ragadott meg a történetben, hogy minden minimalizálva volt benne. Egy helyszínen játszódik,az hogy alig van a filmnek dialógia, és így tulajdonképpen két szereplős filmet kap a néző.. Össze lehet számolni kilenc ember jelenik meg a vásznon, de hát végül is ketten viszik a hátukon az egész filmnek a terhét. Nem ez volt az első ilyen feladat az életemben, de nagyon izgatnak az ilyenfajta feladatok.

A legminimálisabb szereplővel rendelkező ilyen film az A szerelemtől sújtva ez egy magyar film volt, aminek egy helyszíne és egy szereplője volt. Az viszont meg volt terhelve azzal, hogy elég sok dialóg, elég sok monológ volt benne, tekintettel arra, hogy egy szereplő van, elég sok telefonbeszélgetés volt, aminek mindig csak az egyik oldalát látjuk, de annak meg az volt a nehézsége, hogy az meg belsőben, egy enteriőrben játszódott az egész film, de nagyon vonzanak engem az ilyen  végletes történetek.

Itt is az izgatott legjobban, hogy ennek a kis szigetnek hogyan lehet a sok arcát megmutatni, hogyan lehet különböző hangulatokat csinálni, olyan hangulatokat, amik variábilissá teszik a néző számára a látványt, de mégsem ez a döntő szempont. A döntő szempont, hogy az aktuális jelenethez és a film egészéhez ez hogyan segíti a történetnek az elmondását, a filmnek a dramaturgiáját, az éppen aktuális feszültséget. Hogyan lehet ezzel fokozni, vagy hogyan lehet éppen egy adott pillanatban feloldani ezt a feszültséget, hogy aztán újból továbbfeszítse az ember a történetet.

 Azért volt kedves számomra az egész, mert hosszú-hosszú évek után ez volt az első olyan lehetőség, amikor ilyen tökéletesen kontemplatív állapotban tudtam dolgozni. Attól, hogy igaz, hogy ez egy szimbolikus és magunk teremtette sziget volt, és mégis lokalizált engem. Tehát leválasztott a világról, leválasztott engem fizikálisan, de pszichésen is.  Magam mögött voltam, magam mögött voltam képes hagyni mindazt, amit odacipeltem magammal. Saját problémáimat, a nehézségeimet, a gondjaimat, az országommal szembeni ellenérzéseimet, az összes politikai utálatosságot, ami körülvett, és amiről meg akartam feledkezni. Ezt mind ugye hátam mögé tudtam tenni, és arra tudtam figyelni végig, hogy most hogyan ragadjam meg ezt a szép délutáni napfényt és illesszem hozzá jól a történethez.

Sz.I. Kíváncsi lennék, aztán más filmről, meg egyéb dologról kérdeznélek, hogy óriási piac a volt Szovjetunió, meg Oroszország is. Mit gondolsz, hogy a volt szovjet köztársaságokban be fogják mutatni ezt a filmet?

Ragály Elemér  Azt tudom, hogy a kazahok  koprodukciós partnerek voltak,  ott biztosan.  Azt tudom, hogy  Ukrajnában Kijevben volt fesztiválon a film, hogy aztán megvásárolták-e, nem tudom.

Sz.I. Szerintem az oroszok is be fogják mutatni..  Sokat gondolkoztam tegnap óta ezen a filmen, azért csodálatos dolog, hogy itt van ez a két ellenséges ország, és azért a katonák idézőjelben, úriemberek, mert ugye ott van a sziget, magántulajdonban, Nyugodtan kirabolhatták volna ezt a szigetet, mindkét országnak a katonái megerőszakolhatták volna a kislányt, és normálisan beszéltek. Azért ezeknek az országoknak a kultúrájáról adott egy ilyen áttekintést. Magyarországon nem biztos, hogy ilye helyzetben biztonságban lenne valaki.

Ragály Elemér Érdekes aspektus, nem tudom, hogy történelmileg mennyire igaz, ahogy ez a film ezt a helyzetet ábrázolja, de valóban egy nagyon érdekes, érdekes aspektus amit felvetettél. Na, kérdezzél!

 Sz.IA másik dolog, ami engem nagyon érdekel és megszoktam mindig kérdezni operatőröktől, hogy milyen a kapcsolat egy filmrendező, meg egy operatőr között, mert nagyon sok operatőrből előbb-utóbb filmrendező lesz. Na most, ami még különösebben érdekel, mert ugye jó pár éve lassan itt néztem az életrajzod már fél évszázada, hogy végeztél, Színművészeti Főiskolán hogy érződik-e különbség, amikor nem egy végzett filmrendező, aki színház és filmművészetit végzett, hanem egy, egy Kossuth-díjas, vagy egy Oscar-díjas színész, aki soha életében nem tanult rendezést , rendez egy filmet. Hogy érződik- neked az együttműködés?

Ragály Elemér Nem igazán. Az egyik ebben szorul segítségre, a másik valami másban , de nem tudok olyan példát, amikor úgy fölvetődött bennem a kérdés, amikor éppen jól vagy rosszul dolgoztam egy rendezővel, hogy na ennek vajon van-e képesítése arra, hogy filmet rendezzen, vagy nem. Nincs jelentősége azt hiszem, és minél közelebb vagyunk a mához, annál kisebb a jelentősége..

-Sz.I Értem. És milyen a kapcsolata a rendezőnek, meg az operatőrnek? Hogy tudnád ezt valahogyan elemezni?

Ragály Elemér Ez filmről filmre változik, nincsenek.

-Sz.I Azt lehet mondani másik ember a szebb.

Ragály Elemér Attól függ, hogy melyik országban?

- Persze. Ha Magyarországon csinálsz filmet, akkor ha jó a reputáció, de akkor te vagy a második ember, de hát mostanában már itt is kezd a producer olyan mindenek fölött álló istenséggé válni, aki magát az első helyre helyezi. Ha Amerikában csinálsz filmet, akkor az sokadik, vagy nagyon sokadik, hogy akkor egy technikus vagy, aki tisztességes fizetést kap, heti bért kap, de tulajdonképpen nagyon sok mindenbe nem szólhat bele, és ezt nekem nagyon nehéz volt tudomásul vennem akkor, amikor nem magyar filmeket csináltam, hiszen azzal az európai filmcsinálói hevülettel mentem el az amerikai filmiparba, ami arról szólt, hogy úgynevezett dramaturg típusú operatőrök voltunk, akik a történetbe is beleszólnak, akik részt vesznek a helyszínek kiválasztásában. Korai állapotban olvassák a forgatókönyvet, ahhoz megjegyzéseket fűznek, megkérdik őket a színészválasztással kapcsolatosan. A ruhapróbán részt vesznek, mindenben részt vesznek. Elmentem Amerikába filmet csinálni, mentem két héttel vagy maximum három héttel a forgatás megkezdése előtt már minden készen volt, minden el volt döntve, és nekem le kellett fotóznom.

Sz.I. Érdekelne például, amikor volt "A remény útja." című film 1991-ben aminek rendezője Xavier Koller volt és Oscar díjat kapott?

Ragály Elemér Igen, az Oscar-díjas filmekben. Például ott sikerült. - Ez egy abszolút európai.

Sz.I  Ott beleolvastál egy picit?

Ragály Elemér  Igen.

- Az olyan volt, mint itthon dolgozni, hisz az tökéletes volt, tökéletes volt. Barátok voltunk, alkotótársak voltunk. Nagyon sok olyan jelenete van a filmnek, amit egyedül csináltam, amikor a svájci hegyekben van egy olyan része a történetnek, amikor a nőket külön úton viszik és a férfiak is külön úton mennek, hogy kisebb legyen a lebukás, beszélje meg a gyerekeket a férfiaknak elvinni. Ott például kétfelé vált a stáb, és amit én fotografáltam, azt a részt én is rendeztem.

-Sz.I. Tehát szeretettel gondolsz nagyon erre a filmre.

Ragály Elemér  Nagyon nagy szeretettel.

Sz.I. 2009-ben voltál -e negyvenedik filmszemlén, hogy emlékszel vissza erre a filmszemlére?-

Ragály Elemér. Igen voltam,mint néző

-Sz.I. Ha most összehasonlítanád mondjuk a Titanic-kal?

Ragály Elemér. Nem lehet összehasonlítani, mert nem egy nemzetközi, az egy magyar filmszemle volt, és én azért érzem rendkívül fontosnak, hogy létezik ez a Titanic, mert két dolog miatt, mert ellep minket a film szemét, tehát olyan mennyiségű vacak, ócska, minősíthetetlen színvonalú film árasztja el a mozikat, hogy nem is tudják már az emberek, hogy létezik egy másik rétege a filmgyártásnak. Évről évre sok-sok értékes mű születik.

-Sz.I Ezek művészi filmek, ugye?

- Nincs ilyen kategória. Én számomra nincs. És pontosan azért jó ez a Titanic fesztivál, mert betekintést enged abba, keresztmetszetét adja annak, ami jó történik a filmművészetben napjainkban.

-Sz.I. Köszönöm szépen.

Ragály Elemér Nagyon szívesen. Sajnálom, hogy ilyen rövid idő állt rendelkezésünkre

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hungchester.blog.hu/api/trackback/id/tr218449861

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása